Potęga sztuki. Picasso, Rothko
Picasso. Guernica (1937)Picasso, hedonistyczny geniusz uważał, że sztuka współczesna powinna się odseparować od polityki i historii. Jednak brutalność, z ja ką Luftwaffe zbombardowała starożytne baskijskie miasto Guernica każe mu dostrzec trywialność swych wcześniejszych, kubistycznych po szukiwań. Czym jest łamanie reguł sztuki figuratywnej wobec masakrowania ciał i palenia domów? Picasso jednoczy się w bólu ze swym k rajem. Tworzy coś, czego nigdy nie planował ? obraz poświęcony historii współczesnej.
Rothko. Czarne na czerwonym (1958)Nowy Jork, 1958. Restauracja Four Seasons w Seagram Building na środkowym Manhattanie zleca Rothko namalowanie serii wielkoformatowy ch abstrakcji. Malarz stwierdza: ?Jest to miejsce, do którego najbogatsze dranie w Nowym Jorku przychodzą, aby się posilić i popisać ? Mam nadzieję, że odbiorę apetyt każdemu sukinsynowi, który będzie jadł w tym pomieszczeniu?. Malarz traktuje zlecenie jako sprawdz ian, któremu zostanie poddana sztuka we współczesnym świecie pogrążonym w nieustającej nudzie. Czy zdoła poruszyć i zaskoczyć odbior ców, czy odpędzą ją od siebie jak irytującego kelnera? Czy stanie się kolejnym przedmiotem użytkowym, czy też zdoła ocalić nasze dus ze?