Opis produktu: POTĘGA SZTUKI, box 4 dvd
POTĘGA SZTUKI, box 4 dvd
Osiem przełomowych arcydzieł. Ośmiu niepokornych artystów przeżywających trudne chwile. Osiem historii o triumfie i upadku. Osiem momentów, które zmieniły oblicze świata.Caravaggio Dawid z głową Goliata (1601)Rzym, 1603. Wizerunki Zbawiciela, Maryi i świętych emanują pięknem i niewinnością, która trafia do serc wiernych. Nagle na arenę sztuki wkracza Michelangelo Merisi da Caravaggio. Malarz dostrzega piękno i znaczenie Ewangelii w fakcie, że Zbawiciel był stworzony z krwi i kości. Na swoich obrazach przedstawia Chrystusa i jego towarzyszy w znacznie bardziej ludzki sposób niż którykolwiek z wcześniejszych malarzy. Modeli znajduje na ulicy, w tawernach i domach publicznych. W ten sposób na zawsze zmieni rolę malarstwa, które nagle zbliża się do realizmu. Ale dla niektórych właśnie to stanowiło problem - uważano, że Caravaggio zniszczył sztukę i ograbił ją z duchowej mocy.Bernini. Ekstaza Świętej Teresy (1652)Gian Lorenzo Bernini był cudownym dzieckiem i genialnym młodzieńcem - to rzeźbiarz, kompozytor i nonszalancki kawaler, osobisty przyjaciel Papieża Urbana VIII. Jego rzeźby emanują życiem, a pod jego dłutem kamień wydaje się poruszać i drgać. Jednak pod koniec lat 40 XVII wieku, kiedy na zbudowanej przez niego dzwonnicy bazyliki świętego Piotra pojawiają się pęknięcia, szczęśliwa gwiazda Berniniego zaczyna blednąć. Tylko cud może teraz uratować reputację artysty. Bernini rzeźbi więc Ekstazę Świętej Teresy. Marmurowa święta lewituje i drży, unosząc się na granicy tajemnicy i nieprzyzwoitości. Dzieło przyciąga rzesze wiernych, którzy tłumnie przybywają, by obejrzeć święty spektakl - ciało przeniknięte duchowymi doznaniami, tajemnicę, gdy ból łączy się z przyjemnością, cielesne zatracenie połączone z bezcielesnym doznaniem. Nic dziwnego, że widzowie nie mogą oderwać od tego dzieła wzroku.Rembrandt Spisek Klaudiusza Cywilisa (ok. 1666 r.)Rembrandt, twórca Straży nocnej oraz portretów najbogatszych kupców Amsterdamu dokonał rzeczy niemożliwej: przedstawił świat kupców i pieniędzy z heroizmem i dramatyzmem, nadając mu cechy szlachetności. Mimo swych osiągnięć artysta pozostał niedoceniony. 10 lat później był bankrutem, niemodnym malarzem, zbyt surowym, brutalnym i szorstkim na czasy, w których ceniło się upiększanie. I wtedy pojawiła się szansa powrotu na rynek. Malarz otrzymał zlecenie na wykonanie obrazu, który miał ozdobić sale amsterdamskiego ratusza. Jednak zamiast oczekiwanego, okazałego, pełnego splendoru i podniosłości dzieła powstaje dzieło surowe w formie i ciężkie w odbiorze, chyba najmocniejszy obraz w historii, jedno z największych arcydzieł epoki.David. Śmierć Marata (1793) Wielki krytyk starego porządku i płomienny dziennikarz Jean-Paul Marat, ''przyjaciel ludu'' został zasztyletowany podczas kąpieli w lipcu 1793 roku. Poruszony tym wydarzeniem Jacques-Louis David, malarz rewolucji, obiecał stworzyć wizerunek męczennika, który umarł za Francję i za świat. I tak też uczynił, wynosząc nowego bohatera na ołtarz Wolności, Równośc