Uczeń zdolny
W opinii potocznej do dziś pokutuje przekonanie, że osoby zdolne nie
potrzebują żadnego wsparcia i pomocy, gdyż doskonale radzą sobie w
szkole, a w przyszłości z pewnością osiągną sukces zawodowy. Nic
bardziej mylnego. Nauczyciele, a także osoby odpowiedzialne za
zarządzanie kształceniem, powinni przyjąć założenie, iż uczniowie zdolni
mają specjalne potrzeby edukacyjne i szczególne wymagania.
Autorka niniejszej książki obszernie omawia zagadnienie zdolności. W
wyczerpujący sposób przedstawia charakterystykę i metody identyfikacji
osób zdolnych już od najmłodszych lat, popierając ją przykładami.
Przedstawia również zagrożenia rozwojowe, które mogą dotyczyć dzieci ze
szczególnymi uzdolnieniami, a także wyjaśnia, dlaczego część uczniów
zdolnych może mieć problemy w uczeniu się. Omawia koncepcje kształcenia
takich uczniów i podaje przykłady funkcjonujących programów edukacyjnych
rozwijających zdolności twórcze. Ponadto autorka prezentuje obszerną
charakterystykę nauczyciela ucznia zdolnego jako osoby o szczególnych
cechach osobowości, która jednocześnie jest mistrzem, mentorem,
przewodnikiem i tłumaczem swoich podopiecznych.