Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej
Przeprowadzone na całym świecie badania pokazują, w jak dużym stopniu
szkolne sukcesy dziecka zależą od profesjonalizmu i kompetencji
nauczyciela edukacji początkowej.
Dlatego w publikacjach z tej serii proponujemy nowatorskie metody
edukacyjne, rzetelną wiedzę o rozwoju dziecka, praktyczne sposoby
rozwiązywania problemów w codziennej pracy z dzieckiem.
Praca ma charakter krytyczny i jest szczegółową analizą podstawowych
obszarów kształcenia na poziomie początkowym. Stanowi bezpośrednie
odniesienie do praktyki szkolnej, zawierające liczne zaczerpnięte z niej
przykłady. Sprzyja to poszerzeniu zrozumienia wykładanych w książce
kwestii. Równoległe nawiązania do teorii psychologicznych, nieustannie
odnoszone do przebiegu lekcji, zapewniają dobre osadzenie myślenia
nauczycieliw argumentacji znacznie głębszej niż proste sugestie
metodyczne.
Książka jest odpowiedzią na obecną zreformowaną rzeczywistość szkolną.
Obnaża jałowość i pozorność administracyjnych poczynań, obala mity
dokonanej zmiany w nauczaniu. Jednocześnie nie pozostawia nauczycieli
bezradnych.
Autorki przedstawiają własne propozycje nauczania polonistycznego i
matematycznego, a także własną koncepcję integracji.
Celem książki jest zmiana obowiązującego od lat paradygmatu
transmisyjnego nauczania, modyfikacja świadomości nauczycieli oraz
przywrócenie im godności zawodowej. W miejsce nawoływań, haseł i
deklaracji proponuje rzetelny namysł nad edukacyjną rzeczywistością
klasy szkolnej''. (Autorki)
- author: Marzenna Nowicka, Dorota Klus-Stańska