Opis produktu: Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych. Podręcznik dla nauczyciela. Klasa 1 - 3, szkoła podstawowa
Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych. Podręcznik dla nauczyciela. Klasa 1 - 3, szkoła podstawowa
Niniejsza praca poświęcona jest pierwszemu etapowi edukacyjnemu, przede
wszystkim kształceniu wczesnoszkolnemu. Szczegółowej analizie poddano
proces kształcenia z uwzględnieniem jego nowej koncepcji, wdrażanej
obecnie na terenie Stanów Zjednoczonych, zwanej kształceniem
zróżnicowanym. Jest to zorientowany humanistycznie model procesu
dydaktyczno-wychowawczego polegający na takiej organizacji pracy na
lekcji, aby uczniowie przez większość czasu byli zaangażowani w
interesujące i wartościowe z ich punktu widzenia zadania. Są one ujęte w
podstawie programowej - dla nauczycieli stanowią bazę pomocną w
wytyczaniu zarówno ogólnych, jak i szczegółowych celów kształcenia, zaś
uczniowie są świadomi zakresu nowej wiedzy, umiejętności, zdolności i
postaw, jakie mają do opanowania. Ponadto dla realizacji podstawowych
celów zawartych w dokumencie ministerialnym ? takich jak: indywidualny
rozwój, kształcenie samodzielności poznawczej, planowanie, organizowanie
i ocena własnej nauki, rozwijanie zainteresowań i talentów, efektywne,
empatyczne współdziałanie w grupie, a także rozwój emocjonalny i
psychomotoryczny ? stosuje się zróżnicowanie przede wszystkim w zakresie
metod, treści, kontroli, oceny, środowiska nauczania oraz form
organizacji pracy na lekcji.
W celu określenia możliwości realizacji kształcenia zróżnicowanego w
klasach początkowych analizie poddano dokumenty ministerialne oraz
przeprowadzono badania diagnostyczne i eksperymentalne. Badania
diagnostyczne oparto na założeniach teoretycznych dotyczących
indywidualizacji kształcenia, powołując się na publikacje polskich
pedagogów. Natomiast podstawą do podjęcia badań eksperymentalnych było
przyjęcie założenia, że możliwe jest realizowanie kształcenia
zróżnicowanego, zgodnego z koncepcją Carol Ann Tomlinson, na gruncie
polskim. Problemem głównym badań diagnostycznych było określenie stanu
kształcenia zróżnicowanego w klasach początkowych, natomiast w badaniach
eksperymentalnych - możliwości stosowania kształcenia zróżnicowanego w
nauczaniu zintegrowanym. Zgromadzony materiał badawczy został poddany
analizie statystycznej i szczegółowo omówiony.