Potęga sztuki. Rembrandt, David
Rembrandt Spisek Klaudiusza Cywilisa (ok. 1666 r.)
Rembrandt, twórca Straży nocnej oraz portretów najbogatszych kupców Amsterdamu dokonał rzeczy niemożliwej: przedstawił świat kupców i pieniędzy z heroizmem i dramatyzmem, nadając mu cechy szlachetności. Mimo swych osiągnięć artysta pozostał niedoceniony. 10 lat pó źniej był bankrutem, niemodnym malarzem, zbyt surowym, brutalnym i szorstkim na czasy, w których ceniło się upiększanie. I wtedy poj awiła się szansa powrotu na rynek. Malarz otrzymał zlecenie na wykonanie obrazu, który miał ozdobić sale amsterdamskiego ratusza. Je dnak zamiast oczekiwanego, okazałego, pełnego splendoru i podniosłości dzieła powstaje dzieło surowe w formie i ciężkie w odbiorze, chyba najmocniejszy obraz w historii, jedno z największych arcydzieł epoki.
David. Śmierć Marata (1793)
Wielki krytyk starego porządku i płomienny dziennikarz Jean?Paul Marat, ?przyjaciel ludu? został zasztyletowany podczas kąpieli w li pcu 1793 roku. Poruszony tym wydarzeniem Jacques?Louis David, malarz rewolucji, obiecał stworzyć wizerunek męczennika, który umarł z a Francję i za świat. I tak też uczynił, wynosząc nowego bohatera na ołtarz Wolności, Równości i Braterstwa. Tworzy dzieło propagand owe, dzięki któremu Marat?fanatyk zmienia się w bezinteresownego bohatera o czystych intencjach. Sztuka staje się wspólniczką władzy , narzędziem propagandy.