Kształcenie wyzwalające w edukacji wczesnoszkolnej
W prezentowanej książce Czytelnik znajdzie teoretyczne podstawy
kształcenia wyzwalającego, zwartą koncepcję takiego kształcenia, wyniki
badań nad stanem doświadczenia podmiotowości uczniów niższych klas
szkoły podstawowej w procesie kształcenia, opis zastosowania koncepcji
kształcenia wyzwalającego w edukacji wczesnoszkolnej w toku badań
eksperymentalno-weryfikacyjnych oraz uzyskane efekty.
Podstawowym warunkiem zaistnienia rzeczywistych przemian edukacyjnych są
zmiany zachodzące w samym procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz
mentalności, prawach, postawach i działaniach jego uczestników. Warunki
te spełnia kształcenie wyzwalające, któremu ta książka jest poświęcona.
Praca ma wiele wskazań przydatnych w praktyce szkolnej. Dotyczą one
m.in. życzeniowej oceny ucznia i oceny nauczycielskiej (uzasadnionej,
obiektywnej i życzliwej), modelów upodmiotowujących zajęcia dydaktyczne
z za-stosowaniem różnych teleologicznych strategii, nauki szkolnej bez
lęku, wpływu uczniów na proces uczenia się, pobudzania i wspierania
zainteresowań. Cenne dla edukacji są także dydaktyczne i
ogólnowychowawcze dezyderaty kształcenia wyzwalającego, służące
upodmiotowieniu zajęć dydaktycznych.
Prof. zw. dr hab. Kazimierz Denek
- author: Władysław Puślecki