101 kompetencji pilota wycieczek
Publikacja jest pierwszą systemową, opartą na wiodących koncepcjach
metodologicznych pracą z zakresu określenia kompetencji pilota
wycieczek, który to termin poprzez analogię do zawodu pilota awiacji,
transportu drogowego i wodnego wskazuje szczególną specyfikę i trudności
jego wykonania. Szczególnie wysoka fluktuacja kadr w tym zawodzie oraz
konieczność odtwarzania ich potencjału przy wzrastających wymaganiach
touroperatorów i klientów biur podróży potwierdza zasadność podjęcia
badań i publikowania ich wyników. Autorzy na bazie wieloletniego
doświadczenia w zakresie organizacji i prowadzenia imprez turystycznych,
stosując najnowsze rozwiązania w zakresie projektowania kompetencyjnego
przedstawili wyniki badań własnych, mających szczególne znaczenie dla
procesu kształcenia pilotów wycieczek. Prezentowana publikacja wskazuje
między innymi zewnętrzne i wewnętrzne trudności w pracy pilota opisane w
formule 101 jego kompetencji. Wskazana ilość zaskakuje, ale wskazuje
jednocześnie konieczność podjęcia prac w zakresie opracowania
efektywnych metod ich kształtowania, doskonalenia, oceny i samooceny.
Brak efektywnych metodyk kształtowania kompetencji specjalistów
turystyki i rekreacji jest równie zauważalny i dotkliwy jak brak
szczegółowych metodyk kształtowania kompetencji ucznia środkami
wychowania fizycznego. Publikacja jest nowatorska głównie ze względu na
fakt, że model kompetencyjny pilota wycieczek został opracowany na
podstawie analizy rzeczywistych trudności wynikających w pracy badanych
pilotów wycieczek. Wyniki badań tym samym mogą stanowić konkretny punkt
odniesienia do oceny metod i treści szkolenia poszczególnych szkół i
programów szkolenia pilotów.
- author: Dorota Kozłowska, Wojciech Ryszkowski