Zobaczyć świat
Publikacja podejmuje ważne społecznie zagadnienie dotyczące edukacji
polonistycznej dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Jej Autorka wybrała
problematykę badawczą, która stanowi próbę nowego ujęcia zagadnień z
zakresu dyftopedagogiki w aspekcie podmiotowo-przedmiotowym rozwijanym
zarówno na gruncie dociekań teoretycznych, jak i empirycznych
egzemplifikacji. Autorka opisuje swoje doświadczenia i obserwacje
poczynione w trakcie wieloletniej pracy z dziećmi niewidomymi. Całym
swoim wywodem myślowym obala wiele stereotypów społecznych narosłych
wokół ludzi niewidomych, w tym przekonanie, że ten rodzaj
niepełnosprawności uniemożliwia aktywność poznawczą i społeczną. Zawarte
tu propozycje cykli lekcyjnych i programowanie pracy z poezją wyrastają
z przemyśleń i codziennej praktyki szkolnej, weryfikującej i
doskonalącej wybrane metody.Doktor Aldona Fojkis od kilkunastu lat jest
nauczycielką języka polskiego w LO przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-
Wychowawczym dla Dzieci Niedowidzących i Niewidomych w Dąbrowie
Górniczej. Od kilku lat współpracuje z Akademią Humanistyczno-
Ekonomiczną w Łodzi, prowadząc zajęcia głównie z pedagogiki specjalnej.
Pełni funkcję opiekuna merytorycznego słuchaczy Studiów Podyplomowych na
kierunku Terapia pedagogiczna z elementami arteterapii. Jest także
egzaminatorem CKE w zakresie sprawdzania prac gimnazjalnych i
maturalnych z języka polskiego, również dla osób słabo widzących i
niewidomych. Wielokrotnie nagradzana i wyróżniana za osiągnięcia w pracy
dydaktycznej.