Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Pedagogika poszukuje łatwości i oczywistości. Wszelkie koncepcje, które nie są łatwe ani oczywiste, mają małe szanse na wejście w obieg powszechny, na uzyskanie statusu ?kanonu? myśli o wychowaniu. Nie jest to zjawisko nowe ani zaskakujące. Wynika ono po prostu z konieczności dostarczania takich wizji procesu edukacji, które mogą być zrozumiałe przez ogromne zastępy nauczycieli praktycznie zaangażowanych w proces kształcenia. Uważa się, że funkcją pedagogiki jest dostarczanie nauczycielom ?przepisów? na uzyskiwanie zakładanych celów, swoistej ?technologii działania edukacyjnego?. Niezwykła złożoność procesów edukacyjnych powoduje jednak, że owe proste i zrozumiałe dla wszystkich, łatwe do praktycznego stosowania teorie okazują się raz za razem mistyfikacjami. Rodzi to zniechęcenie, stwarza konflikt ?praktyków? z ?teoretykami? i... wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na oczywistość i prostotę.
- author: Bogusław Śliwerski, Tomasz Szkudlarek