Opis produktu: Wywiad motywujący. Podręcznik, szkoły wyższe
Wywiad motywujący. Podręcznik, szkoły wyższe
Wywiad motywujący (motivational interviewing) to skuteczna, poparta
dowodami empirycznymi, metoda przełamywania ambiwalencji powstrzymującej
wielu ludzi przed wprowadzeniem w życie pożądanych zmian, nawet po
zakończeniu profesjonalnego leczenia czy terapii. Wywiad motywujący
stosują w praktyce rzesze klinicystów, a teoria i poszczególne techniki
tej metody rozwijają się w szybkim tempie. Niniejsza książka pokazuje
zastosowania wywiadu motywującego do budowania u pacjentów motywacji do
zmiany zarówno w dziedzinie uzależnień, jak i w innych sferach.
Książka przedstawia podstawy pojęciowe i empiryczne, na których opiera
się wywiad motywujący. Analizuje pojęcie ambiwalencji oraz przybliża
warunki konieczne do zajścia zmiany. Autorzy wyjaśniają główne zasady
wywiadu motywującego, po czym przechodzą do praktycznego opisu metody.
Wymieniają konkretne strategie budowania motywacji i wzmacniania
zaangażowania w zmianę, zwracając uwagę na to, jak unikać pułapek
pierwszej sesji, reagować na opór, wzmacniać ufność klienta oraz
rozpoznawać gotowość do zmiany. Przytoczone przykłady z praktyki
klinicznej ilustrują najważniejsze zagadnienia i pokazują skuteczność
wywiadu motywującego w działaniu.
Książka ta będzie z pewnością cenną pozycją w programach kształcenia i
szkolenia przedstawicieli różnych profesji ? pracowników pomocy
społecznej, psychologów, terapeutów, lekarzy i wychowawców. Metoda
wywiadu motywującego do zmiany jest stosunkowo łatwa do zrozumienia i
opanowania, a jej użyteczność została wielokrotnie sprawdzona i
potwierdzona empirycznie. Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do
zmiany będzie pierwszą w języku polskim prezentacją tego sposobu
pomagania ludziom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych.
Z recenzji dra hab. Jerzego Mellibrudy, prof. SWPS
Książka W.R. Millera i S. Rollnicka stanowi znakomity podręcznik, który
powinien służyć lekarzom, pielęgniarkom i terapeutom osób uzależnionych,
chorych psychicznie, i pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej, aby
wzbogacić ich zasób technik i umiejętności w motywowaniu pacjentów do
zmiany swoich postaw w celu zachowań prozdrowotnych i poprawy wyników
leczenia chorób psychicznych oraz somatycznych. (?) Niewątpliwie powinna
stać się lekturą obowiązkową dla studentów medycyny, a także tych
wszystkich, którzy podejmują szkolenie w terapii uzależnień,
psychiatrii, psychoterapii i promocji zdrowia.
Z recenzji prof. dra hab. Czesława Czabały