Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, tom 1
?Zapoczątkowana niniejszym tomem seria będzie wielotomowa. Skąd taki zamysł? Zauważmy, iż problematyka wychowania/wychowywania, obsz erna i skomplikowana, jest w gruncie rzeczy nieobecna na rynku wydawniczym, na którym więcej praktycznych poradników typu ?Zrób to w weekend? oraz rozmaitej pedagogicznej ?pokonferencyjnej drobnicy? w postaci referatów wydawanych lokalnie i w małych (zresztą słusz nie) nakładach aniżeli szerokich, wieloaspektowych dociekań nad jego pojęciami, procesami, kontekstami. Niedostatków w tym zakresie nie są w stanie zaspokoić nieliczne rozprawy i serie wydawnicze (na przykład Nieobecne Dyskursy pod redakcją Z. Kwiecińskiego i L. W itkowskiego), odzwierciedlające współpracę interdyscyplinarną i znajomość prac powstających w dyscyplinach pokrewnych. Nasza seria w ychodzi naprzeciw tym potrzebom, prezentując szerokie spektrum problematyki. Nurtuje nas wiele pytań, między innymi tak podstawowe j ak: Czym jest wychowanie? Dzięki czemu jest tym, czym jest, i czym różni się od innych działań mających na celu wprowadzanie zmian w drugim człowieku? Czy i jak jest możliwe dzisiaj? Ku jakiemu światu wychowywać? Poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jaki m skutkiem? Kim jest i jak jest potencjalny wychowanek? Kim i jak jest/może/powinien być wychowawca i ze względu na kogo/na co? W od powiedzi na te i zbliżone pytania czytelnik, z jednej strony, znajdzie punkty widzenia odmienne i swoiste dla poszczególnych autorów , wywodzących się z różnych dyscyplin, z drugiej zaś, te odmienności ułatwią mu możliwość syntezy w bardziej lub mniej koherentną ca łość. Zapewne też stworzy własną listę problemów, na które będzie szukał odpowiedzi, czy to w teoriach, czy to praktyce, jako że aut orami tekstów są i pracownicy nauki ? nauczyciele akademiccy, i nauczyciele niższego szczebla kształcenia?.
Z wstępu prof. Marii Dudzikowej oraz prof. Marii Czerpania-Walczak do I tomu