Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym
Książka Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym
składa się z trzech części. Część pierwsza zawiera wyjaśnienia terminów
związanych z pojęciami ?środowisko lokalne' i ?współdziałanie
pedagogiczne'. Przedstawia również rozważania na temat działalności
wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły
podstawowej jako najważniejszego ogniwa systemu oświatowego. Ponadto
prezentuje rolę i zadania nauczyciela we współczesnej szkole na tle
realiów wdrażania reformy oświatowej.
W części drugiej znajduje się opis metodologii badań własnych autorki. W
szczególności przedstawia ona: problematykę badań (współdziałanie szkoły
ze środowiskiem lokalnym w zakresie wychowania, kształcenia, opieki i
profilaktyki), zmienne i określone wskaźniki, charakterystykę metod i
narzędzi badawczych, miejsca i czasu badań oraz badanych grup. Badania
przeprowadzono na terenie szkół podstawowych oraz środowiska lokalnego
Tarnowa i okolic. Zastosowano następujące metody: wywiad, ankietę,
skalowanie, analizę dokumentacji, obserwacje. Badaniami objęto 103
nauczycieli, 202 rodziców oraz 20 przedstawicieli instytucji i
organizacji środowiska lokalnego.
Trzecia część książki zawiera analizę wyników badań. Koncentruje się
przede wszystkim na takich zagadnieniach, jak: stan współdziałania
pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym (z
określeniem m.in. instytucji i dziedzin współdziałania), realizacja
współdziałania pedagogicznego (cele, treści, metody, formy), efekty
współdziałania oraz ich uwarunkowania. Podsumowanie tej części stanowią
uogólnienia wyników badań oraz wnioski dla praktyki.
- author: Łucja Reczek-Zymróz