Współczesna powieść dla dzieci i młodzieży po roku 1990
Przedmiotem rozprawy Współczesna powieść dla dzieci i młodzieży po roku
1990 są tematy, problemy, bohaterowie, wartości w powieściach :
społeczno ? obyczajowych, powieściach dla dziewcząt, powieściach
fantastycznych, powieściach psychologicznych dla dzieci i młodzieży oraz
dorosłych.
Monografia zawiera siedem rozdziałów. Występują w niej tematy: rodzina,
szkoła i pozarodzinne i pozaszkolne środowiska wychowawcze oraz problemy
psychologiczne, moralne, socjologiczne, wartości wychowawcze i
estetyczne. Analizowano wybrane powieści: M. Musierowicz, M. Fox, B.
Kosmowskiej, E. Przybylskiej, A, Onichimowskiej, D. Terakowskiej, E.
Nowak, P. Beręsowicza, J. Zającówny, A. Klawittera, B. Ostrowickiej, T
Menciny, J. Świecickiej. Przewagę ilościową nad innymi powieściami mają
powieści E. Przybylskiej i M. Fox. Wykorzystano recenzje niektórych
powieści z ?Guliwera?, ?Nowych Książek? i Internetu.
Wyżej wymienieni pisarze ukazują szczególną rolę środowisk wychowawczych
w kształtowaniu osobowości dzieci i młodzieży, w zapobieganiu patologii
młodzieży szczególnie w okresie jej dojrzewania. Bardzo trudne problemy
dojrzewania dziewcząt, problemy moralne, szczególnie drastycznie
przedstawiają Ewa Przybylska i Marta Fox. Wstrząsająca jest powieść
Doroty Terakowskiej Ono. Dla rodziców na uważną lekturę zasługuje
książka Solidarni z rodziną.
Ze środków estetycznych stosowanych w analizowanych publikacjach trzeba
wymienić: utożsamianie się bohatera z narratorem, narrację
pierwszoosobową, wspomnienia, dziennik, monologi wewnętrzne bohaterów
uzewnętrzniające ich przeżycia psychiczne, psychologiczne, dialogi,
stosowanie języka młodzieżowego, charakterystycznej struktury,
kompozycji powieści.
Ze względu na bogactwo problemów i wartości powieści dla dzieci i
młodzieży po roku 1990, aktualne w XXI wieku, kwalifikują się dla
gimnazjalistów, licealistów, studentów polonistyki, nauczycieli -
wychowawców, rodziców, bibliotekarzy.
- author: Krystyna Bęczkowska