Opis produktu: Współczesna myśl pedagogiczna. Podręcznik, szkoły wyższe
Współczesna myśl pedagogiczna. Podręcznik, szkoły wyższe
Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad
współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru
badań historycznych, gdyż zakres analizowanego rozwoju myśli
pedagogicznej ma niedługą historię, a pod pewnymi względami wykracza
nawet poza rozwój nauk pedagogicznych, choć te czerpią z nich swoje
inspiracje.
Książka jest owocem prowadzonych przez wiele lat badań i dyskusji w
środowiskach akademickich w naszym kraju. Kolejne jej fragmenty są
wynikiem spotkań i wygłaszanych w czasie konferencji referatów, które
miały miejsce na wielu uczelniach wyższych w Polsce. Niektóre były
częściowo publikowane w rozproszonych materiałach konferencyjnych czy
tomach jubileuszowych. Książka nawiązuje także do zapoczątkowanego w
1989 r. cyklu seminariów i studiów kulturowych, jakie prowadzili
profesorowie UMK w Toruniu ? Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski pod
nazwą ?Nieobecne dyskursy?. Dzięki nim odtwarzane były nieistniejące i
zniszczone w okresie PRL dyskursy pedagogiczne, w tym szeroko rozumiana
pedagogika humanistyczna.
Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym skoncentrowano
się na terminologii wykorzystywanych w badaniach współczesnej myśli
pedagogicznej. Drugi rozdział rozwija temat myśli pedagogicznej w
ponowoczesnym świecie (metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu
myśli). W trzecim rozdziale przedstawiono klasyfikacje, typologie i mapy
myśli pedagogicznej. Kolejny rozdział zawiera studia porównawcze myśli
pedagogicznej. W ostatnim rozdziale rozwinięto problematykę
egzemplifikacji badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych.
Jest to podręcznik, który powinien być wykorzystywany w kształceniu
studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a także w doskonaleniu
kadr nauczycielskich oraz akademickich. Książka powinna stać się dobrą
zachętą dla innych badaczy do dalszych analiz porównawczych współczesnej
myśli pedagogicznej.