Warsztat malarski gotyckiego tryptyku z Matką Boską Apokaliptyczną, świętą Katarzyną i świętą Barbarą z Bazyliki Katedralnej we Włocławku
Przedmiotem książki jest warsztat malarski gotyckiego tryptyku z Matką Boską Apokaliptyczną, św. Katarzyną i św. Barbarą z bazyliki katedralnej we Włocławku. Wnikliwej analizie poddano wszystkie obrazy tablicowe wchodzące w skład wymienionej nastawy ołtarzowej. Ce lem pracy natomiast jest precyzyjne określenie warsztatu malarskiego tego wzięła oraz szkoły malarskiej, do której zabytek należy. W stępnie założono, że obrazy wykonał zespół artystów pod kierunkiem mistrza. Dotychczasowe ustalenia proweniencji tryptyku opierały się na analizach formalno-stylistycznych dokonywanych przez historyków sztuki . W niniejszej pracy przeprowadzono wszechstronne badania chemiczno-fizyczne nastawy ołtarzowej z Włocławka, które pozwoliły określi ć jej technikę. Jednocześnie próbowano odnaleźć źródła tradycji warsztatowej tryptyku. W tym celu wykonano badania technologiczne kw ater ołtarzowych z Szańca, od dawna wiązanych pod względem stylu z retabulum włocławskim. Szczególną okazją do wykonania pewnego zakresu badań technologicznych była konserwacja tryptyku, przeprowadzona przez autorkę niniej szej pracy w latach 1995-1997. Zachwyt nad materią malarską, stopniowo odsłanianą spod warstw przemalowań i pociemniałego werniksu, skłonił autorkę do bardziej szczegółowych studiów nad techniką malarską tego zabytku. Wykorzystała w tym celu wówczas dostępne i spr awdzone metody badawcze, a wyniki badań opublikowała w ''Biuletynie Informacyjnym Konserwatorów Dzieł Sztuki''. Pojawiły się jednak py tania i wątpliwości, na które można było uzyskać odpowiedź rozszerzając znacznie zakres badań fizyko-chemicznych.