Teologia wobec cierpienia
Teologia wobec cierpienia stanowi duchowy testament jednego z najwybitniejszych teologów katolickich XX wieku, a równocześnie inspir acją do poszukiwań odpowiedzi na zagadnienia wobec których nie można przechodzić obojętnie, szczególnie w obecnych, trudnych czasach .
'Co nam pozostanie, gdy osiągniemy pełny sukces w zabliźnieniu wszelkich ran? Człowiek? Jaki człowiek? Samo pojęcie humanum jest do ść abstrakcyjne; nierzadko wypływa z naiwnej, optymistycznej antropologii, która już dawno wyparła z historii człowieka problem zła i teodycei. W tym kontekście, jak wiadomo, Nietzsche pisze o człowieku dostojnym, o nadczłowieku. Najbardziej trywialne urzeczywistn ienie tej koncepcji jest jednocześnie najbardziej powszechne: człowiek przyszłości jako skomputeryzowana inteligencja, pozbawiona pa mięci, ale też niezagrożona amnezją inteligencja bez historii, bez praktyki i bez moralności... Religia jest substancjalnie sprzeciw em wobec amnezji w kulturze. To szczególnie dotyczy chrześcijaństwa. Kościół jako instytucja jest pamięcią skumulowaną, długotrwałą, 'pamięcią mamuta', która zawiera bardzo wiele, może zbyt wiele, i dlatego jej działanie może być uwalniające i obciążające zarazem. Teologia nie jest neutralnym obserwatorem, który znajduje się poza pamięcią lub nad nią. Jej krytyczne kompetencje biorą się stąd, że Kościołowi reprezentującemu pamięć Boga wciąż stawia pytania, czy i na ile jest ona także wspomnieniem obcego cierpienia, czy i d o jakiego stopnia dogmatyczna pamięć Kościoła nie oddaliła się od ludzkiej pamięci cierpienia'.
- author: Johann Baptist Metz