Szkolne standardy jakości procesu kształcenia
Książka dotyczy jakości szkolnego procesu kształcenia, a w szczególności
standardów wyznaczających jakość przebiegu tego procesu. Wprowadzenie
ich do praktyki szkolnej, pozwala spojrzeć na pracę dydaktyczną
nauczycieli nie tylko w aspekcie uzyskiwanych wyników kształcenia.
Standardy te bowiem, dotyczące tego ?co się dzieje w klasie szkolnej'',
tworzą możliwości do uzyskiwania satysfakcjonującej oceny pracy
dydaktycznej przez ?dobrych'' nauczycieli, którzy pracują w środowisku
uczniów mających duże trudności w nauce i nie odnoszących
spektakularnych sukcesów. Standardy te, tworzone przez nauczycieli ?dla
siebie'' i wykorzystywane w samoocenie oraz modyfikacji ich pracy, a
przez dyrektorów szkół w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego, mogą się
znacznie przyczynić do rozwoju jakości pracy dydaktycznej w szkołach.
W książce przedstawiona jest autorska koncepcja standardów jakości
procesu kształcenia, wyprowadzonych ze wskazań współczesnej dydaktyki
oraz wynikających z zaleceń współczesnej teorii jakości dla edukacji.
Standardy te odnoszą się następujących elementów procesu kształcenia:
celów, treści, metod, środków, form i zasad kształcenia.
Książka zawiera także opis badań przeprowadzonych w wybranych szkołach,
które pozwoliły zdiagnozować w jakim stopniu proces uczenia się uczniów
przebiega zgodnie ze wskaźnikami wyznaczonych standardów jakości procesu
kształcenia.