Szkoła polska na obczyźnie wobec dylematów tożsamościowych
Wprowadzenie; O konieczności prowadzenia badań nad rolą szkoły w społeczeństwie wielokulturowym (pole problemowe) (Historyczny i wsp ółczesny kontekst badań na pograniczu łotewsko-rosyjsko-polskim * Praktyczne uzasadnienie prowadzenia badań na Łotwie * W kręgu rozw ażań metodologicznych * Etapy realizacji badań w działaniu w Szkole Polskiej w Rydze * Z założeń prowadzenia badań podłużnych w Szko le Polskiej w Rydze * Tożsamość na pograniczu jako kategoria do badania); Wielkie problemy małego kraju - historyczne uwarunkowania wielokulturowości na Łotwie (Przestrzeń pogranicza * Historia kolonizacji terenów współczesnej Łotwy * Łotwa - państwem wielu narodó w. Rys historyczny * Charakterystyka mniejszości narodowych na Łotwie współcześnie * Historyczne uwarunkowania obecności Polaków na Łotwie * Szkolnictwo polskie na Łotwie do 1989 roku * Narodowość, obywatelstwo - uregulowania prawne * Szkolnictwo mniejszości narod owych na Łotwie po 1989 roku); Szkoła Polska w Rydze - dzieje najnowsze (Podstawy prawne działalności w dziedzinie oświaty mniejszoś ci polskiej na Łotwie * Początki tworzenia alternatywy edukacyjnej w Rydze * Praca nad koncepcją szkoły - od projektu do końcowego e fektu * Instytucjonalizacja przedsięwzięcia * Szkoła w Rydze jako laboratorium dwóch Uniwersytetów * Szkoła jako przestrzeń nasycona konfliktami * Eksperymentalna Szkoła Polska - stara czy nowa alternatywa? * Pozorny spokój - cisza przed burzą * Programy nauczania - współpraca ministerstw * Aktywność naukowa środowisk * Ciąg dalszy konfliktu w Szkole Polskiej na ulicy Tallinas * Owoce polsko-l otewskiej współpracy naukowej * Huśtawka nastrojów w okresie od akredytacji do akredytacji * Podróże sentymentalne na Łotwę * Zmierz ch szkoły polskiej. czy quasi-polskiej?); Podmioty szkoły - funkcjonowanie w rolach społecznych (Autor jako kreator, moderator, obse rwator * Szkoła jako testament pokolenia dziadków * Szkoła polska to nadzieja dla rodziców * Szkoła polska jest szansą dladzieci * S zkoła polska jako wyzwanie dla pedagogów * Szkoła polska kłopotem dla polityków); Podwajanie tożsamości w kontekście emancypacyjnej funkcji szkoły (Szkoła na pograniczu jako medium kształtowania się tożsamości * Teoretyczny obszar problematyki tożsamości * Autodek laracje uczniów oraz zawartość treściowa tych identyfikacji * ''Ja-realne'' oraz Ja-idealne'' badanych dzieci * Język jako jeden z pods tawowych atrybutów tożsamości * Obraz ''Innego'' w oczach badanych uczniów * Tożsamość w sytuacji pogranicza); Zamiast zakończenia: dr amat polskości w sytuacji tożsamości zawłaszczonej (Dynamika konfliktu w szkole * Aporema tożsamości w sytuacji polskości skolonizow anej i zawładniętej); Bibliografia (Dokumenty źródłowe * Literatura przedmiotu); Aneksy; Polish School Abroad in the Presence of ide ntity Dilemmas on the Example of the Polish School in Riga (Summary)
- author: Maria Marta Urlińska