Symbol Apostolski w nauczaniu Ojców
Symbol był zawsze niezwykle ceniony jako zarys wiary Kościoła. Stopniowo
też pogłębiało się jego rozumienie teologiczne, ponieważ nawet w
kwestiach trynitarnych, które później wyjaśniano z wielkim naciskiem,
nie od samego początku w pełni rozumiano pewne formuły. Rozwój tych
zmian interpretacyjnych będzie można doskonale prześledzić przy uważnej
lekturze prezentowanych tutaj tekstów. [...] Kształt Symbolu wskutek
różnych dodatków ulegał pewnym zmianom, które najczęściej były
powodowane przez pojawiające się tendencje natury teologicznej. Dyskusje
na ten temat i odmienności poglądów, mające często charakter odrębności
heretyckich lub swoistej tradycji lokalnej, sprawiały, że do zasadniczej
formuły wprowadzano pewne nowe wyrażenia mające uprzedzająco korygować
błędne poglądy i tendencje. [...] Dzięki tym zjawiskom teologiczna treść
Składu Apostolskiego była coraz bogatsza i stawała się dla jego
komentatorów nauczających katechumenów przygotowujących się do chrztu i
neofitów podstawą ich kerygmy. W związku z tym zmieniała się również
struktura Symbolu i jego podział na dwanaście artykułów.
Symbol Apostolski nadal niezmiennie jest znakiem wyrażania wiary w
Kościele, w którym istnieje ?komunia wiary'' i który potrzebuje
?normatywnego dla wszystkich i jednoczącego w tym samym wyznaniu wiary''.
Podkreśla jego rolę i ten fakt, że Katechizm Kościoła Katolickiego
wykład podstawowych prawd ujmuje jako ?Wyznanie wiary'' i przeprowadza
według układu, jaki zachowany jest w Symbolu. Dlatego teksty Ojców
Kościoła komentujące Symbol są właściwym odpowiednikiem poprzedzającym i
wzbogacającym także współczesne nauczanie Kościoła. (fragmenty
Wprowadzenia)
- author: Augustyn, Piotr Chryzolog, Wenancjusz Fortunatus