Studenci Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego 1945-2000
Czytelnikowi, sięgającemu po opracowanie takie jak STUDENCI INSTYTUTU
HISTORYCZNEGO UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO 1945-2000 nie trzeba szerzej
wyjaśniać pożytków z niego płynących. W wielu krajach takie wydawnictwa
mają charakter periodyczny i są bardzo cenione, zwłaszcza przez
akademickie instytucje naukowe. O podobne opracowania zabiegają też
prestiżowe szkoły średnie. W Polsce, niestety, jest inaczej. Takie
edycje są rzadkie i mało doceniane.
Podstawowym założeniem opracowania było uwzględnienie wszystkich
studentów, formalnie przyjętych do Instytutu, w tym także wolnych
słuchaczy. Ograniczenie się wyłącznie do absolwentów, choć to oni
wieńczą cykl kształcenia, dałoby mocno okrojony obraz samego procesu
edukacyjnego, jak i nie ukazałoby w pełni instytutowej rzeczywistości.
Na rzeszę studencką Instytutu składają sę bowiem nie tylko ci, którzy
rozpoczęli naukę i z różnym skutkiem ją kontynuowali, ale także ci,
którzy dostawczy się na studia, w ogóle ich nie podjęli. Dla historyka
największe znaczenie ma jednak najzwyklejsze utrwalenie śladu po tych
ludziach i odnotowanie tego, że wykazywali oni zainteresowanie studiami
historycznymi.
Z Przedmowy
- author: Bogdan Stolarczyk, Tomasz Wituch