Sposób na wagary
Wiele osób: uczniów, nauczycieli i rodziców uważa, że wagary są
zjawiskiem tak starym jak szkoła i nie można im zapobiec. Z pewnością w
każdej szkole mogą zdarzyć się uczniowie, którzy z jakichś powodów
opuszczają lekcje. Absencja szkolna jest jednak zjawiskiem, które nie
bierze się znikąd, jest zawsze objawem tego, jak uczeń czuje się w
szkole, na lekcjach, w grupie rówieśników, w domu rodzinnym, w innych
relacjach pozaszkolnych oraz jak radzi sobie z obowiązkami edukacyjnymi.
Ważne, aby nauczyciel trafnie rozpoznawał powody unikania szkoły i
podejmował działania, które ograniczą skalę tego zjawiska u konkretnego
ucznia. Przyjęcie pesymistycznej wizji ? że wagary są i nic nie da się z
tym zrobić, jest usprawiedliwieniem własnej bierności. Zaproponowane w
książce metody diagnozy i postępowania z uczniem wagarującym wymagają od
nauczyciela otwartości na pracę niekonwencjonalnymi metodami i wyjścia
poza schemat stereotypowych zachowań nadal dość często spotykanych w
naszych szkołach.
- author: Anna Cieślik, Anna Oleszkowicz, Olga Bąk