Sondaże - zwierciadło społeczeństwa
Sondaże opinii, choć budzą - zwłaszcza ostatnio - wiele emocji i
zainteresowania, stanowią w istocie jedynie przykład działania bardziej
ogólnych mechanizmów. Mechanizmów, które dochodziły do głosu dużo
wcześniej, niż pojawiły się badania sondażowe wraz z praktyką
publikowania na szeroką skalę ich wyników. Mechanizmy te są wręcz
pierwotne dla naszego gatunku, a ich ślady można odnajdywać we wszelkich
rytuałach, w które obfituje historia kultury.
Podejściem spajającym powyższe zjawiska jest koncepcja, według której
sondaże okazują się jednym z przejawów wiedzy wspólnej (ang. common
knowledge), czyli uświadomionej wiedzy społeczeństwa o nim samym.
Istnienie i podzielanie tej wiedzy tłumaczy wiele naszych zachowań
zarówno na poziomie indywidualnym, jak i w skali większych zbiorowości.
Dość powiedzieć, że wiedza wspólna leży u podłoża komunikacji
międzyludzkiej, a szerzej: wszelkiej koordynacji działań. Skutecznym
sposobem na generowanie wiedzy wspólnej okazują się zaś rytuały
komunikacyjne.
- author: Izabella Anuszewska