Skarbiec nauczyciela-terapeuty
[...] mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi [...] ? zachęcał
Janusz Korczak. Proces uczenia się małego dziecka, w tym również dziecka
o specjalnych potrzebach edukacyjnych, polega na dążeniu do wiedzy,
rozwijaniu umiejętności i gromadzeniu doświadczeń. Każde dziecko musi
mieć określone miejsce w społeczeństwie, swoje prawa i obowiązki, w tym
prawo do rozwoju, który dorośli powinni wspomagać.
Chcąc zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania zarówno dziecka, jak i
środowiska, autorki zgromadziły materiały, które mogą być pomocne dla
nauczycieli, terapeutów i rodziców podczas prowadzenia zajęć
terapeutycznych o charakterze ogólnorozwojowym, stymulacyjnym,
korekcyjnym lub kompensacyjnym. Opracowanie obejmuje szeroko pojętą
pracę terapeutyczną z dziećmi w wieku przedszkolnym.
W pierwszej części książki znajdują się materiały, przy pomocy których
można przeprowadzić wstępną diagnozę dziecka. Druga część opracowania
zawiera przykładowe opisy przypadków oraz programy terapeutyczne
dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu. W trzeciej części
zawarte są wskazówki dla nauczyciela dotyczące planowania pracy
dydaktyczno-terapeutycznej oraz przykładowe indywidualne plany pracy
terapeutycznej. Proponowane ćwiczenia i zabawy w poszczególnych planach
okresowych mogą zarówno być wykorzystane w pracy indywidualnej z
dzieckiem, jak i stanowić część zajęć z niezbyt licznymi grupami dzieci.
Część czwarta książki zawiera podsumowanie pracy terapeutycznej.
Znajdują się tu przykładowe opinie wydawane o dziecku i opisy jego
postępów. W piątej i szóstej części autorki umieściły przykładowe
scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, przyporządkowane do
danego poziomu, oraz zestawy pomocy dydaktycznych i karty pracy,
opracowane i wykorzystywane przez autorki w codziennej pracy z dziećmi.
- author: Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska