Opis produktu: Rozmawiać z pacjentem. Podręcznik, szkoły wyższe
Rozmawiać z pacjentem. Podręcznik, szkoły wyższe
Liczne badania wskazują, że duża część pacjentów jest niezadowolona ze
swych relacji z pracownikami służby zdrowia. Źródłem tego niezadowolenia
rzadko jest niekompetencja tych ostatnich. Częściej jest to brak
umiejętności nawiązywania kontaktu psychicznego z chorymi.
Większości pacjentów brakuje odwagi, by pytać o wszystko, co ich
niepokoi, i często nie rozumieją dokładnie tego, co do nich mówi
profesjonalista. Dla opiekunów chorych ? małżonków, rodzin, przyjaciół ?
poważna choroba kogoś bliskiego jest takim wstrząsem, jak gdyby dotykało
to ich samych. Autorzy tej książki nie zamierzają krytykować czy
obwiniać ani pracowników służby zdrowia, ani nieprofesjonalistów.
Przyznają bowiem, że również tylko nieliczni rodzice, nauczyciele,
adwokaci, szefowie, sprzedawcy i przedstawiciele innych grup społecznych
potrafią skutecznie komunikować się z innymi. Określony sposób
prowadzenia rozmowy może więc naprawdę mieć znaczenie terapeutyczne i
pomagać ludziom w konstruktywnym uporaniu się z własnymi negatywnymi
emocjami, w znajdywaniu rozwiązań swych problemów i poddaniu życia
samokontroli. Te umiejętności niesienia pomocy mogą być szczególnie
użyteczne dla wszystkich, którzy mają do czynienia z pacjentami.
Książka uczy m.in.:
? jak efektywnie słuchać, przeprowadzać wywiad, przełamywać blokady w
komunikacji z pacjentem;
? jak budować oparte na współpracy relacje z pacjentem;
? jak rozwiązywać potencjalne konflikty;
? jak przygotować pacjenta na niepomyślną diagnozę;
? jak rozmawiać osobami nieuleczalnie chorymi w tym np. chorymi na AIDS;
? jak pomagać cierpiącym odnaleźć sens życia.