Resocjalizacja
W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną
wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym
piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić
swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i
wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W
niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki
stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi.
Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach
środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego,
jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem
przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w
pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze
osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze
oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując
instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne.
Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany
obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte
z doświadczenia zawodowego autora.
W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w
pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby
motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk
książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności
u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i
umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie,
odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na
rozwiązanie problemu.
Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich
niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga
resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez
niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło,
tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie,
praktycy oraz społeczeństwo.