Religia, media, mitologia
W czym tkwi tajemnica atrakcyjności tego, co religijne, dla
współczesnych mediów? Czy media, jak chce wielu, rzeczywiście ze swej
natury są wrogie religii, niszcząc i wynaturzając w niej to, co dla niej
najbardziej właściwe i najgłębsze? Jaki jest kulturowy sens procesów
tabloidyzacji mediów? Skąd biorą się napięcia między mediami a religiami
instytucjonalnymi? Na czym ma polegać odpowiedzialność mediów
dziennikarskich w relacjonowaniu wydarzeń religijnych? Jakim wyzwaniem
dla teologii akademickiej są współczesne media?
Autor bada relację między mediami a religijnością, rozumianą szeroko
jako społeczna lub jednostkowa potrzeba sensu opierającego się na tym,
co przekracza świat empiryczny: Kościoły, religie instytucjonalne, grupy
nieformalne, duchowość, spirytyzm, wiara w nadprzyrodzoność czy zjawiska
ponadnaturalne. W kolejnych rozdziałach książki proponuje refleksję nad
pytaniami o powrót religijności w wieku mediów audiowizualnych i o
(quasi-)religijną funkcję samych mediów.