Reklama farmaceutyczna i pokrewna
Ostatnie 15-lecie to okres intensywnego rozwoju rynku reklamowego w
Polsce. Dziś po reklamę publiczną sięgają już nie tylko przedsiębiorcy
dysponujący wysokim kapitałem. Rozwój technologii pozwala na dotarcie z
reklamą niewymagającą wysokich nakładów finansowych do niemal każdego
miejsca na ziemi. Niestety, reklama jako przejaw swobody wykonywania
działalności gospodarczej często jest nadużywana.
Oddajemy w Państwa ręce opracowanie dotyczące reklamy farmaceutycznej i
pokrewnej, czyli reklamy medycznej oraz reklamy quasi-leków (produktów
prezentowanych w sposób wywołujący u odbiorcy wrażenie, że ma do
czynienia z lekami lub produktami, które są do nich bardzo podobne, gdyż
mają wspólne cechy).
Publikacja prezentuje rozwiązania prawne w zakresie reklamy stworzone
przez ustawodawcę polskiego i unijnego, jakie obowiązują producentów
leków, wyrobów medycznych, kosmetyków i wybranej żywności. Głównym celem
opracowania jest przedstawienie podstawowego założenia reklamy
farmaceutycznej i pokrewnej, zgodnie z którym reklama ta powinna czynić
zadość zasadzie ochrony zdrowia publicznego oraz konstytucyjnej zasadzie
prawa każdego człowieka do ochrony zdrowia. W opracowaniu został również
poddany analizie problem nadzoru nad reklamami: farmaceutyczną, medyczną
i quasi-leków oraz zarys rozwiązań prawnych obowiązujących w wybranych
krajach UE.