Rejestry przedsiębiorców w Europie
Analiza porównawcza rejestrów przedsiębiorstw w krajach Europy wskazuje na akceptację instytucjonalnej różnorodności i autonomii. An i harmonizacji prawa w Unii Europejskiej, ani procesy globalizacji nie doprowadziły do wykreowania jednolitych wzorców w tej dziedzi nie. Państwo nie powinno też w gospodarce narzucać skomplikowanej usługi, rozszerzającej obowiązki przedsiębiorców, jeśli nie ma dow odów, że bez niej życie gospodarcze ulegnie istotnemu osłabieniu lub załamaniu. Nacisk na efektywność instytucji publicznych nie jes t przejawem doktrynerstwa neoliberalizmu, ale znakiem zdrowego rozsądku. W nowoczesnym państwie powinny obowiązywać jasne reguły two rzenia przedsiębiorstw i istnieć instytucje umożliwiajace identyfikację poszczególnych podmiotów. Publiczny rejestr nie musi wszakże dostarczać informacji bardzo szczegółowych. Rozszerzanie treści i zadań rejestru skutkuje bowiem rozbudową urzędowej kontroli, przez co zwiększają się koszty i spowalnia praca instytucji. Tym samym słabnie zdolność rejestru do sprawnego gromadzenia i publicznego ujawniania informacji.