Psychologia zwolnień
Ze wstępu: Gdyby poprosić przełożonych, by wskazali, który moment
związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi jest dla nich najtrudniejszy
emocjonalnie, to może okazać się, że wielu z nich nie będzie mówiło o
rekrutowaniu, ocenianiu czy motywowaniu swoich podwładnych. Wielu z nich
z przekonaniem powie, że najtrudniej jest zwolnić pracownika. Powiedzieć
mu, że nie ma dla niego miejsca w ramach danej organizacji, że trzeba
się rozstać, często po latach udanej współpracy. Wiele pisze się i mówi
o tym, iż proces zwolnień, a szerzej derekrutacji, jest trudny i
stresujący dla osób zwalnianych, odchodzących z przedsiębiorstwa, ale
stosunkowo rzadko wspomina się o tym, że i dla kadry menedżerskiej, dla
przełożonych, którzy tych zwolnień dokonują, to także nie jest łatwa
sytuacja. Nie czują się oni do tego przygotowani. Podkreślają, że brak
im doświadczeń w tej sferze. Mówią też o braku wystarczającej wiedzy z
zakresu psychologii, która mogłaby pomóc w przeprowadzeniu procedur
derekrutacyjnych profesjonalnie, z należytym szacunkiem dla osoby
odchodzącej i bez narażania samych siebie na nadmierny stres i napięcie
emocjonalne. Książka ta ma wypełnić tę lukę. Ma dać podstawy wiedzy
teoretycznej z obszaru derekrutacji, ale także wskazać na wiele
możliwości praktycznych działań i zachowań, które podniosą skuteczność
procedur derekrutacyjnych, a jednocześnie zminimalizują negatywne
psychologiczne skutki zwolnień dla obu stron ? i zwalnianych, i
zwalniających.
- author: Agnieszka J. Mackiewicz