Przezwyciężając dualizm
Książka szkicuje naukowo-teoretyczne i filozoficzne podstawy metody
fenomenologicznej, z której korzysta się w naukach przyrodniczych i
której używa się w nauczaniu poszczególnych przedmiotów w szkołach
waldorfskich.
Przedmowa do wydania polskiego
Być może, mimo wielu niezwykłych osiągnięć współczesnej nauki, niejeden
Czytelnik tej książki zadawał sobie pytania: ?Czy jedyną formą poznania
świata i siebie samego, która może zadowolić współczesnego człowieka,
jest poznanie naukowe rozwijane w jego obecnej postaci? Czy nie istnieje
inna forma poznania, spełniająca warunki, do których przywiązujemy dziś
tak dużą wagę: poznania opartego na doświadczeniu, którego wyniki można
przekazywać w zrozumiałej formie innym ludziom, rozwijanego przy użyciu
wyraźnie określonych metod badawczych, dostępnych każdemu, kto chce
podążyć tą drogą badawczą; poznania, którego wyniki rzeczywiście
wzbogacają nasze rozumienie poznawanego i mają wartość dla codziennego
życia oraz poszerzają i pogłębiają nasze spojrzenie na nie; poznania,
które wyrasta z dotychczasowego toku rozwoju kultury ludzkiej i nie stoi
w sprzeczności z duchowymi potrzebami człowieka, lecz w naturalny sposób
stwarza dla nich miejsce??. Być może niejeden z tych, którzy zadali
sobie te pytania, zdecydował się porzucić współczesne poznanie,
uznawszy, że nie tylko nie zaspokaja ono jego głębszych potrzeb, lecz
wręcz z nimi koliduje.
Książka Przezwyciężając dualizm. Zaślubiny myślenia i dostrzeżeń
przedstawia taką alternatywną drogę poznawczą. Autorzy pokazują, że
istnieje poznanie równie precyzyjne jak to, które jest obecnie
najszerzej rozwijane, nie neguje przy tym jego rzeczywistych odkryć i
osiągnięć, a potrafi je wręcz ukazać w nowym świetle, nie jest obarczone
błędami w postaci redukcjonizmu, intelektualistycznej abstrakcyjności,
materializmu i eliminowania z czynności poznawczej wykonującego ją
człowieka. W istocie oba ujęcia wyrastają z tego samego pnia kultury
nowożytnej, jednak podejście autorów niniejszej publikacji konsekwentnie
urzeczywistnia ideały poznania, dbając o dostosowanie metody poznawczej
do przedmiotu poznania i pozostawanie zawsze w obszarze dostępnych
człowiekowi doświadczeń.
- author: Georg Maier, Hans Gebert, John Davy, Stephen Edelglass