Przedsiębiorczość i innowacyjność
Z recenzji prof. dr hab. Jadwigi Adamczyk: Recenzowany podręcznik składa
się z dwóch części. W pierwszej Przedsiębiorczość omówiono cztery główne
problemy: pojęcie przedsiębiorcy i przedsiębiorczości, cechy
przedsiębiorców, rodzaje przedsiębiorczości oraz motywy i uwarunkowania
działań przedsiębiorczych. Zdefiniowano m.in. pojęcie przedsiębiorcy,
charakteryzując jego podmiotowość w odniesieniu zarówno do osoby
fizycznej, jak i prawnej, inicjującej, tworzącej i kontrolującej ład
gospodarczy i społeczny. Autorzy podkreślają wielowymiarowość pojęcia
?przedsiębiorczość?, co wymaga interdyscyplinarnego podejścia w jej
definiowaniu w trzech perspektywach: homo economicus, homo faber, homo
sociologicus. Podejmując nowy problem przedsiębiorczości społecznej,
autorzy wskazują na zależności pomiędzy przedsiębiorczością biznesową i
społeczną. W części drugiej Innowacyjność wskazano ważne zagadnienia, do
których należą: pojęcie innowacji, źródła, absorpcja i dyfuzja
innowacji, strategie zarządzania innowacyjnego oraz charakterystyka
klastrów i parków technologicznych jako podmiotów i narzędzi strategii
innowacji. Przedstawiono m.in. trzy rodzaje strategii innowacji:
strategię wewnętrznej kreacji wiedzy, strategię lokalnego rozszerzenia
wiedzy oraz strategię globalnego transferu wiedzy. Treść opracowania
wzbogacono danymi empirycznymi, dotyczącymi nakładów innowacyjnych w
zakresie innowacji produktowych i procesowych oraz ich struktury w
różnych układach klasyfikacyjnych.
- author: Jan Duraj, Marzena Papiernik-Wojdera