Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939
Zasadniczym celem podjętego przez dr. Marka Babika trudu badawczego jest
wnikliwe, rzetelne opisanie i usystematyzowanie polskich koncepcji
wychowania seksualnego w latach 1900-1939, a więc w okresie
poprzedzającym odzyskanie niepodległości i dwudziestoleciu
międzywojennym. Należy podkreślić, że każdy wysiłek badawczy
przybliżający dorobek poprzednich pokoleń polskich uczonych jest ważny i
cenny tak dla postępu danej dziedziny wiedzy, jak i dla kształtowania
świadomości i tożsamości narodowej, w tym docenienia naszego wkładu w
rozwój kultury i nauki. Pan dr Marek Babik wykonał gigantyczną pracę
przeczytania i przeanalizowania ponad dwustu publikacji badanego okresu
dziejów polskiej myśli pedagogicznej. Opisanie i usystematyzowanie
dorobku polskich pedagogów okresu 1900-1939 Autor przeprowadza w
stosunku do czterech obszarów aktywności teoretycznej i praktycznej.
Dokonuje przeglądu i usystematyzowania uwyraźnianych w tym okresie
koncepcji filozoficzno-światopoglądowych, na których budowano teorię i
praktykę wychowania seksualnego. Analizuje podstawy prawne umożliwiające
podejmowanie wychowania seksualnego w systemie edukacji. Opisuje zasady
i faktyczne działania realizacji wychowania seksualnego w szkole i w
domu.
Będzie to znacząca publikacja tak dla teoretyków, jak i praktyków
wychowania seksualnego. Będzie też ważną pozycją z dziejów polskiej
myśli pedagogicznej inspirującą dalsze badania oraz nowe rozwiązania
wynikające z aktualnych wyzwań kulturowych. To, co możemy już teraz
zawdzięczać Autorowi, to wprowadzenie do świadomości osób zajmujących
się problematyką wychowania seksualnego całej plejady nazwisk tych,
którzy w latach 1900-1939 opracowywali interdyscyplinarne koncepcje
wychowania seksualnego, przygotowywali poradniki dla młodzieży i
dorosłych, stwarzali ramy prawne dla przekazywania w systemie edukacji
wiedzy o ludzkiej seksualności i prokreacji.
Dr hab. Krystyna Ostrowska, prof. UW