Płeć kulturowa nauczycieli
Tematem książki jest płeć kulturowa nauczycieli. Zainteresowanie polskiej pedagogiki perspektywą gender w edukacji ma krótką histori ę. Pojawiło się wrazz rozwojem studiów krytycznych nad edukacją. Dzięki nim płeć społeczno-kulturowa stała się ''widzialna'', jako źró dło generowania różnic, nierówności i barier rozwojowych. Tym samym materia edukacji przestała być oczywista i jednoznaczna. Stała s ię tekstem kultury, który czeka na kolejne odczytanie. Proponowanew tej książce odczytanie ma źródła teoretyczne i zmierza do empiry cznego opisu i wyjaśnienia relacji pomiędzy stadium rozwoju roli płciowej nauczycieli a ich funkcjonowaniem zawodowym.
Książka składa się z trzech rozdziałów i ma formę raportu z badań. W pierwszym rozdziale zaprezentowano postawy teoretyczne badań, a więc analizy dotyczące płci kulturowej, roli zawodowej nauczyciela, poczucia własnej skuteczności i strategii wychowawczych nauczyc ieli. W drugim rozdziale szczegółowo odtworzono proces i etapy konstruowania autorskich narzędzi badawczych, ich standaryzacji i nor malizacji. W rozdziale trzecim zamieszczono analizę i interpretację wyników badań, dzieląc go na tyle części, ile było szczegółowych programów badawczych. Fakt, że prezentowana książka jest raportem z bad
- author: Krzysztof Rubacha, Mariola Chomczyńska-Rubacha