Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu
Problematyka antropologiczna i aksjologiczna zawsze stanowi specyficzny rdzeń konstytuujący podstawy oddziaływań wychowawczych, wzaj emnie się też z nimi przenikając. (...) Zatem filozofia, formułując swe pryncypia, nie tylko może, ale i powinna służyć pedagogice j ako źródło odniesień. Wychodząc od głównych kategorii filozofii Franza Rosenzweiga, Martina Bubera i Emmanuela Levinasa - totalność, drugi, relacja, mowa, wolność i odpowiedzialność - Jarosław Gara dowodzi, że w naturalny sposób mają one swe odniesienie w kluczowy ch obszarach oddziaływań wychowawczych. Tym samym kreśli postać ''dialogicznej filozofii stosowanej'' - pedagogiki dialogu. Jego praca w swych konkluzjach podejmuje dyskusję z propozycjami dwóch polskich myślicieli, Tadeusza Gadacza (''wychowanie do wolności'') i Mari ana Nowaka (''wychowanie do wartości''), a zaproponowaną koncepcję wychowawczo-edukacyjną można określić mianem ''wychowania do wyboru'' .