Opowiadania i opowieści dla młodzieży po roku 1970
Przedmiotem rozważań w prezentowanej monografii Opowiadania i opowieści
dla dzieci i młodzieży po roku 1970 są małe formy literackie,
opowiadania dla dzieci, opowiadania i opowieści dla młodzieży.
Praca zawiera bogactwo problemów i tematów oraz wartości. Dotyczy ona
najtrudniejszych w życiu człowieka okresu zwanego dojrzewaniem,
dorastaniem lub adolescencją.
Rozdział pierwszy poświęcony jest analizie wybranych opowiadań
realistycznych dla dzieci jako ważnego etapu edukacji literackiej,
przygotowującego do odbioru prozy obyczajowej kierowanej do młodzieży.
Rozdział drugi ma charakter informacyjny, zawiera informacje o wybranych
wydawnictwach, seriach i nazwiskach autorów opowiadań i opowieści.
Centralne miejsce w monografii zajmuje rozdział trzeci poświęcony
analizie wybranych problemów i tematów z opowiadań i opowieści dla
młodzieży, do których należą:
1. Problem bohatera ? narratora i narracji.
2. Negatywny wpływ rodziny na nastolatków.
3. Problem sieroctwa społecznego.
4. Problemy szkolne.
5. Sport w życiu nastolatków.
6. Koleżeństwo, przyjaźń, sympatie i pierwsza miłość nastolatków.
7. Poszukiwanie prawdy przez nastolatków.
8. Praca nastolatków.
9. Problemy nastolatków niepełnosprawnych.
10. Determinacja bohaterów młodzieżowych w dążeniu do celu.
11. Bohaterska postawa nastolatków wobec krzywdy i zła.
Są to problemy, wartości, psychologiczne, pedagogiczne, socjologiczne,
wychowawcze, moralne, estetyczne.
Niepokojące problemy patologii młodzieży (bunt, agresja, przemoc,
konflikty, alkoholizm, palenie papierosów, kłamstwo, kradzież,
poszukiwanie przyjaźni i miłości, poszukiwanie prawdy, kształtowanie się
światopoglądu, nie uznawanie autorytetów i inne) z opowiadań i opowieści
po 1970 roku są jak najbardziej aktualne w XXI wieku, tylko jeszcze
bardziej drastyczne, nasilone i spotęgowane, dochodzi narkomania, a
poszukiwania środków zaradczych nieustannie trwają i zawodzą.
Podejmują je Kościół, prasa, radio, telewizja, coraz większą rolę
odgrywają Internet i komputer. Tymczasem słyszymy i oglądamy nieraz
wstrząsające, makabryczne fakty z życia młodzieży współczesnej.
Literatura również włącza się do walki o właściwą postawę wychowawczą
współczesnej młodzieży.
Analizowane opowiadania i opowieści zawierają cenne walory artystyczne w
celu najskuteczniejszego dotarcia do czytelnika. Droga przed badaczami
?małych form literackich? jest otwarta. ?Małe formy literackie? dla
młodzieży (opowiadania, opowieści) mają przygotować młodzież do czytania
większych dzieł literackich. Kwalifikują się zresztą nie tylko dla
młodzieży, ale i dla starszych czytelników borykających się z brakiem
czasu i problemami dojrzewającej w szybkim tempie młodzieży.
- author: Krystyna Bęczkowska