Niepowstrzymany rozwój
Jaka będzie kolejna działalność podstawowa firmy?
W nadchodzącym czasie dwie trzecie firm będzie musiało stawić czoło
niezwykłemu wyzwaniu: aby zachować konkurencyjność, będą musiały znaleźć
nową definicję swojej działalności podstawowej. W świecie coraz
szybszych zmian, nieustannie nasilającej się globalnej konkurencji i
ciągłej modyfikacji mechanizmów rynkowych przyszłość dzisiejszych
liderów nie jest już pewna. Menedżerowie coraz częściej zdają sobie
sprawę, że nie mogą koncentrować się wyłącznie na dniu dzisiejszym ? że
ich firmy potrzebują radykalnych zmian i nowych impulsów do rozwoju.
Niepowstrzymany rozwój to książka, która wyjaśnia, z jakiej perspektywy
należy spojrzeć na organizację, aby odkryć niedoceniane, niedostrzegane
i niewykorzystywane zasoby ? platformy biznesowe, informacje o rynku,
kompetencje ? które można wykorzystać jako fundament dla nowej strategii
rozwoju. Książka łączy trzy wielkie aspekty zarządzania:
Analiza wielkich zmian ? strategiczny wymiar reformowania działalności
podstawowej firmy
Poszukiwanie możliwości rozwoju na trudnych, powoli rozwijających się
rynkach
Innowacje strategiczne ? nacisk na ukryte zasoby jako czynniki
zwiększające szanse stworzenia firmy nie do pokonania
Odwołując się do wniosków z rozległych badań oraz treści ponad
trzydziestu rozmów z dyrektorami takich firm jak De Beers, American
Expres, Li & Fung czy Harman International, Chris Zook wskazuje sygnały,
które świadczą o potrzebie poszukiwania nowej formuły działalności.
Wyjaśnia jednocześnie, jak firma może znaleźć i zagospodarować zasoby,
które dziś są ?ukryte?, a które mogą stać się w przyszłości impulsem do
dalszego rozwoju. Prezentuje doskonałe narzędzia i metody diagnostyczne,
za pomocą których można zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
Poszukiwanie klucza do transformacji w obrębie dotychczasowej
działalności podstawowej niesie ze sobą mniejsze ryzyko niż inne
popularne metody, takie jak wchodzenie na nowe, atrakcyjne rynki,
radykalne reformy czy przejęcia. Pomaga także zrozumieć, dlaczego błędem
jest odwoływanie się do dotychczasowej formuły sukcesu, zwłaszcza jeżeli
formuła ta zaczyna się wyczerpywać.
Dzięki analizie Zooka firmy mają szansę nauczyć się dostrzegać
zagrożenie z odpowiednim wyprzedzeniem. Cenne wnioski sformułowane w tej
książce pozwolą także wprowadzić kluczowe zmiany, dzięki którym firma
będzie mogła uniknąć stagnacji, a nawet śmierci, i ponownie wejść na
ścieżkę rozwoju.