Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej
Analiza transakcyjna, w Polsce znana głównie jako szkoła psychoterapii,
jest teorią osobowości znajdującą szerokie zastosowanie w różnych
obszarach życia codziennego: zarządzaniu, szkolnictwie, doradztwie czy
rozwoju osobistym. 'Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej'
jest na naszym rynku wydawniczym pierwszą tak obszerną pozycją opisującą
możliwość stosowania tej teorii w edukacji. Autorka wyjaśnia jej
podstawowe koncepcje: stany Ja, transakcje, gry, pozycje i skrypty
życiowe, oraz ukazuje, w jaki sposób nauczyciele mogą je wykorzystywać w
doskonaleniu relacji z uczniami, zwiększaniu efektywności działań
dydaktyczno-wychowawczych i podnoszeniu jakości pracy szkoły.
Prezentując wyniki badań własnych poświęconych codziennemu
funkcjonowaniu nauczycieli, przedstawia możliwości interpretowania
praktyki nauczycielskiej z perspektywy analizy transakcyjnej, a także
przydatność tej teorii psychologicznej zarówno dla refleksji
pedeutologicznej, jak i dla psychopedagogicznego kształcenia
nauczycieli.