Nauczyciel a uczeń z ADHD
Choć ADHD jest najczęściej rozpoznawanym zaburzeniem rozwojowym u dzieci
i młodzieży, to trudno odnaleźć w literaturze ślady analiz
funkcjonowania ucznia z tym zaburzeniem, na tle zewnętrznych czynników
środowiskowych. Skupianie uwagi na istocie ograniczeń dziecka
podtrzymuje stereotypowe ocenianie go, jako ?nieprzystosowanego
społecznie?, z jednoczesnym przypisywaniem mu intencjonalności
działania.
Książka jest wynikiem poznawczego poszukiwania ucznia z ADHD w
przestrzeni szkolnej, w której odnajdujemy także osoby nauczycieli, z
ich osobistymi nastawieniami i ograniczeniami. Na tle medycznej,
psychologicznej i pedagogicznej wiedzy o tytułowym zaburzeniu, treść
książki, ukazując wyniki przeprowadzonych badań, wyjaśnia pewien łańcuch
przyczynowo- skutkowy, oscylujący pomiędzy możliwościami i
ograniczeniami ucznia z ADHD a nauczycielską percepcją jego problemów,
która modyfikuje konkretne rozwiązania w szkolnej empirii. Co więcej,
treść książki sygnalizuje mechanizm generowania określonych zachowań
uczniów z ADHD pod wpływem szczególnego sposobu nauczycielskiego
spostrzegania.
Czytelnik, szczególnie pedagog, nauczyciel, po zapoznaniu się z treścią
książki ma szansę ustalić obiektywne źródła oceniania uczniów z ADHD.
Odnajdzie również w książce wskazówki do zmiany niepożądanych, choć
niezamierzonych, osobistych nastawień.