Nasierowska. Fotobiografia
Każdy chciał mieć zdjęcie od Nasierowskiej. Kobiety, bo wyglądały romantyczniej niż w rzeczywistości, mężczyźni - bo subtelniej. Z jej fotograficznych portretów promieniowała fascynująca siła piękności. W szalonych i twórczych latach sześćdziesiątych i w pełnych propagandy sukcesu latach siedemdziesiątych niezmienne było jedno - na dziesiątkach okładek ''Filmu'', ''Ekranu'', ''Zwierciadła'',''Przekroju'' oraz ''Kobiety i Życia'' zdjęcia twarzy znanych aktorek i aktorów, niemal zawsze opatrzone podpisem ''Foto: Zofia Nasierowska''. Krytycy podkreślali, że Nasierowska jest zjawiskiem i instytucją, czarodziejką i terapeutką, bo spełnia marzenia kobiet.
Po trzydziestu pięciu latach pracy zawodowej, ze względu na chorobę oczu, przestaje robić zdjęcia. Nie poddaje się, jej silny charakter dyktuje wybór zupełnie odmiennego zajęcia: w domu zbudowanym nad mazurskim jeziorem otwiera pensjonat.
Zofia Turowska przedstawia Zofię Nasierowską, ''fotografkę boską'', jak nazwał Ją Melchior Wańkowicz, artystkę i dokumentalistkę, która z aparatem w ręku potrafiła sprostać zmianom i przeciwnościom, odnieść imponujący sukces zawodowy i jednocześnie harmonijnie ułożyć wspólnotę małżeńską. To ilustrowana opowieść o życiu wielokrotnie spełnionym. Większość z ponad 400 zdjęć i dokumentów, świadectw epoki minionej oraz czasów współczesnych, publikowanych jest po raz pierwszy.
Tadeusz Konwicki:
Zofia Nasierowska - to czułe kobiece oko, to legenda polskiej fotografii portretowej.
Zosia Nasierowska - to szczególne, słoneczne zjawisko w naszym zgrzebnym peerelowskim życiu.
Zofia Turowska - autorka bestselleru ''Agnieszki. Pejzaże z Agnieszką Osiecką'' i sagi rodziny Onyszkiewiczów ''Gniazdo'' współautorka reportażu-dokumentu o wydarzeniach w Stoczni Gdańskiej w 1980 roku - ''Kto tu wpuścił dziennikarzy?'', faktograficznych powieści: o łódzkiej Szkole Filmowej ''Filmówka'' oraz Zespole Filmowym ''TOR'', biograficznej opowieści Beaty Tyszkiewicz ''Nie wszystko na sprzedaż''.