Myśl pedagogiczna na przestrzeni wieków
Prezentowany słownik stanowi istotne źródło wiedzy dla współczesnych
nauk o wychowaniu oraz pedagogiki jako takiej. Przedstawiając historię
twórczych wysiłków, pozwala odróżnić to, co trwałe, od tego, co
nieistotne i powierzchowne lub co stanowiło rezultat zmieniającej się
mody. Poza tym biogramy przedstawicieli myśli pedagogicznej (od
starożytności po XXI wiek) ukazują ewentualnym reformatorom całe
bogactwo ludzkich doświadczeń, z których można wybrać dla aktualnych
potrzeb te najwłaściwsze, a także ustrzec potomnych przed
nieprzemyślanymi decyzjami oraz zbyt teoretycznymi próbami, niedającymi
się zastosować w realiach danego społeczeństwa.
Celem publikacji jest też przypomnienie wzorów, postaw oraz wysiłków
licznych przedstawicieli pedagogiki działających w przeszłości, będących
przecież źródłem pewnego rodzaju energii moralnej oraz utwierdzających
nas w poczuciu bycia spadkobiercami i kontynuatorami twórczej pracy
wcześniejszych pokoleń oraz dających świadomość posłannictwa wobec
społeczeństwa. Celem opracowania tego słownika było również
zaszczepienie kultu dla tradycji (w zakresie wychowania i edukowania)
oraz upowszechnienie szeroko rozumianej kultury pedagogicznej. Mając na
uwadze te aspekty praktyczne i walory dydaktyczne leksykonu, można mieć
nadzieję co do jego przydatności we wszelkich formach kształcenia
pedagogicznego (i nie tylko pedagogicznego).
Słownik liczy ponad 660 biogramów prezentujących postaci od
starożytności po czasy nam współczesne. Ich ujęcie chronologiczne
ukazuje powstanie, narastanie i rozwijanie się pewnych trendów.
Dzieje myśli pedagogicznej zostały napisane przede wszystkim z myślą o
studentach pedagogiki, a także o nauczycielach i pracownikach szeroko
pojętych instytucji edukacyjno-opiekuńczo-wychowawczych. Książka będzie
także pomocna dla sympatyków systemów filozoficznych oraz
zainteresowanych psychologią. Będąc przeglądem problematyki z zakresu
historii myśli pedagogicznej, umożliwia zarówno realizację jakiejś formy
samokształcenia, jak i ogólny ogląd tego wszystkiego, co związane jest z
udziałem licznych jednostek w zakresie kształtowania propozycji i
osiągnięć pedagogicznych na przestrzeni wieków.
- author: Wiesława Korzeniowska