Modele człowieka propagowane w wybranych czasopismach młodzieżowych
Pisma młodzieżowe odgrywają ważną rolę ze względu na cechy swej publiczności, którą stanowi pokolenie dopiero wkraczające w dorosłe życie. Pojawiają się tym samym liczne kontrowersje i pytania. Osoby odpowiedzialne za wychowanie zastanawiają się między innymi nad kwestią: na ile owe media odgrywają pozytywną rolę ? preferują ambitną twórczość, realizują funkcje edukacyjne i kształcą charakter, w jakim zaś stopniu sprzyjają degradacji umysłowej i moralnej młodych czytelników. Piotr Tomasz Nowakowski próbuje odpowiedzieć na pytanie, jakie normy i wartości moralne są propagowane w czasopismach młodzieżowych. W analizie opiera się na dziesięciu tytułach: ? Bravo?, ?Bravo Girl!?, ?Click!?, ?Droga?, ?Dziewczyna?, ?Mały Gość Niedzielny?, ?Mega Sport?, ?Płomyczek?, ?Popcorn? oraz ?Victor Gi mnazjalista?. Punktem odniesienia dla rozważań autora są doświadczenia klasycznej myśli filozoficznej, a wnioski z badań ? nie zawsz e optymistyczne ? znajdują dopełnienie w praktycznych wskazaniach etyczno-wychowawczych. ?Wymiar pedagogiczny pracy koncentruje się na wychowawczej roli prawdy obiektywnej oraz wartości z nią związanych. Są one niestety obecne tylko w aksjologii nielicznych, zwłas zcza katolickich, czasopism. Przyczyną współczesnego kryzysu światopoglądowego młodzieży jest brak takich wartości w kulturze młodzi eżowej, a także propagacja kontrwartości, na przykład subiektywizmu i relatywizmu, która musi prowadzić do nieefektywności wychowawc zej. Rozprawa może znakomicie służyć jako pomoc dla pedagogów i duszpasterzy ? zarówno w aspekcie doboru czasopism, jak i aksjologic znego ukierunkowania praktyki wychowawczej?. dr hab. Wojciech Chudy, prof. KUL
- author: Piotr Tomasz Nowakowski