Medialne fiasko zjednoczenia?
W RFN zdążyła już dorosnąć i osiągnąć pełnoletniość cała generacja,
która przyszła na świat już w zjednoczonych Niemczech. Tymczasem, w
poprzedzającym jubileusz 2009 roku, wyniki niemieckich badań opinii
społecznej nieoczekiwanie ponownie wskazują na odradzanie się wewnątrz
niemieckiego społeczeństwa podziału na tzn. Ossis i Wessis. Zjednoczenie
z sukcesem dokonane w wymiarze politycznym do dziś nie znalazło zatem
odzwierciedlenia w wymiarze społecznym. Jakie są przyczyny takiej
trwałości tego wewnętrznego podziału?
Zadaniem książki jest analiza sposobu zarządzania informacją w medialnym
dyskursie politycznym RFN w odniesieniu do wschodnioniemieckich wydarzeń
1989/1990 r. na przykładzie prasy opiniotwórczej. Jej celem jest
ustalenie jak linia redakcyjna przekładała się na optykę widzenia
rzeczywistości politycznej i społecznej, i dalej, na zawartość
publikowanych treści? Czy przekaz mediów zaspokajał zwiększone potrzeby
informacyjne odbiorców w obu częściach Niemiec? Czy media poprzez swój
management informacyjny rzeczywiście przyczyniały się do zjednoczenia
także w wymiarze społecznym, a nie tylko politycznym?
- author: Agnieszka Szymańska