Małoletni jako świadek w procesie karnym
Monografia stanowi interdyscyplinarne studium badawcze udziału
małoletniego w procesie karnym w charakterze świadka oraz oceny
uzyskanych od niego zeznań. Problematykę tę przedstawiono zarówno z
punktu widzenia kryminalistyki i procesu karnego, jak i psychologii
dziecięcej oraz pedagogiki.
Choć praca nie podaje gotowej recepty przesłuchania tak specyficznego
świadka jakim jest dziecko, zawiera szereg sugestii umożliwiających
zmodyfikowanie tradycyjnej taktyki przesłuchania świadka, na taką, która
pozwoli na dostosowanie jej do potrzeb rozwojowych, intelektualnych i
emocjonalnych dziecka. Wskazówki te okazać się mogą pomocne nie tylko
dla zindywidualizowania przesłuchania małoletniego i uzyskania od niego
wiarygodnej relacji, ale również dla zapewnienia możliwie jak
najszerszej ochrony dziecku przed negatywnymi skutkami niewłaściwego
prowadzenia tej czynności.