Lévinas. W stronę pedagogiki azylu
Kolejna, piąta już książka w serii 'Filozofia kultury i edukacja', wypełnia długoletnie dotkliwe braki w istotnym dla pedagogiki, kulturoznawstwa oraz myśli polityczno-etycznej obszarze badawczym, doskonale wpisuje się w profil serii - w kontekście autorskiej interpretacji myśli jednego z najważniejszych współczesnych myślicieli dr Włodarczyk łączy wątki tradycji i kultury żydowskiej, z której czerpie swe inspiracje Levinas, z wątkami obecnymi w etyczno-politycznej tradycji filozofii zachodniej, w obrębie której zwyczajowo przyjęło się rozpatrywać dzieła Levinasa, i na tym tle formułuje podstawy oryginalnej koncepcji, określonej w pracy jako pedagogika azylu.
Praca, starannie i ciekawie napisana, jest znakomitym wykładem Levinasowskiej filozofii, rysującym szerokie tło dla 'pedagogiki, która ma nadejść'. Jest to znaczący tekst dla teoretycznych debat w obszarze polskiej filozofii wychowania i - jeszcze pośrednio, czy raczej potencjalnie - pedagogiki międzykulturowej.