Kultura popularna
Jeszcze dwie, trzy dekady temu pojęcia ?kultura popularna? i ?nauka?
wydawały się całkowicie rozłączne. Badanie popkultury uznawane było za
zajęcie ?niepoważne?. Muzyka, moda, reklama, mydlane opery, bohaterowie
gier komputerowych itp. ? wszystko to zdawało się mało istotne w
porównaniu z polityką, ekonomią, filozofią czy kulturą wysoką (której
symbolami mogą być muzyka Beethovena czy dramaty Szekspira). Dziś
sytuacja wygląda zupełnie inaczej.
Przechadzając się po największych księgarniach Waszyngtonu czy Londynu,
ma się niekiedy wrażenie, że amerykańska i brytyjska wiedza o
społeczeństwie została zdominowana przez zagadnienia związane z
popkulturą. Ileż to książek napisano o lalce Barbie! Ileż monografii
doczekała się amerykańska piosenkarka Madonna!
Na półkach księgarskich dzieła poświęcone tym ?pop-super-bohaterom?
zdają się wypierać klasyczne interpretacje dzieł Dostojewskiego czy
Zoli.
Również w Polsce rośnie zainteresowanie popkulturą ? także w kontekście
naukowym (w ostatnim okresie pojawiła się duża liczba publikacji
poświęconych różnym poptendencjom czy popzjawiskom). Książka, którą
oddajemy do rąk Czytelników, wpisuje się więc w ?popularną? tendencję we
współczesnych naukach o kulturze i edukacji. Będzie stanowić ? jak
wierzymy ? interesujący ?przypis? do dyskusji na temat współczesnych
konstrukcji tożsamości w kontekście ich swoistej ?popkulturyzacji?.
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Zbyszko Melosik
- author: Agnieszka Gromkowska-Melosik, Zbyszko Melosik