Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu
Niniejsza praca składa się z dwóch części, teoretycznej i badawczej.
Część pierwsza zawiera trzy rozdziały. Pierwszy z nich dotyczy funkcji
przedszkola i zmian, jakim ulegały od czasów powojennych do
współczesnych. Rozważania nad funkcjami prowadzone są z dwóch znacząco
różniących się perspektyw: funkcjonalistycznej i krytycznej. Rozdział
drugi kieruje naszą uwagę na wiedzę i rozwój poznawczy dziecka we
wczesnych latach życia. Jego zawartość została ustrukturyzowana na osi
zidentyfikowanych przeze mnie zmian, jakie zachodziły w poglądach
psychologów i pedagogów na temat czynników rozwoju poznawczego. Rozdział
trzeci jest poświęcony konstruktywizmowi i osobistym teoriom
nauczycieli, analizowanym w kontekście ich potencjalnej
otwartości/zamkniętości na idee konstruktywizmu. Część druga niniejszej
dysertacji przedstawia analizy materiału badawczego. Otwiera ją rozdział
czwarty, poświęcony metodologii badań własnych. Znajdujemy w nim
argumentację przemawiającą za wyborem jakościowej strategii badawczej, a
także prezentację przedmiotu i celu badań, metod i technik badawczych
oraz informacje na temat organizacji i przebiegu badań własnych. Cztery
kolejne rozdziały zawierają analizy materiału badawczego. Rozdział piąty
prezentuje wyniki badań nad uruchamianą w przedszkolu wiedzą nazewniczą,
rozdział szósty ? nad wiedzą wyjaśniającą, zaś rozdział siódmy ? nad
wiedzą interpretacyjną. Rozdział ósmy dotyczy nauczycielskiego
rozumienia sytuacji dydaktycznych w przedszkolu; przedstawia refleksje
nad udziałem wiedzy nazewniczej, wyjaśniającej i interpretacyjnej w
przewodnikach metodycznych oraz analizy nauczycielskich narracji z
punktu widzenia znaczeń, jakie nadają tworzeniu dziecięcej wiedzy w
przedszkolu. W podsumowaniu przedstawione są wnioski z przeprowadzonych
analiz materiału empirycznego. Całość zamyka bibliografia wykorzystana w
niniejszej pracy.
- author: Małgorzata Sławińska