Konstruowanie historii
Stosunek do własnej historii i roli dziejowej często różni się od
sposobu jej postrzegania przez innych. Zjawisko kreowania wizji i
interpretacji historycznych stanowi nieodłączny element procesu
edukacyjnego.
Percepcja oraz sposoby prezentacji polskiej historii i kultury w
amerykańskich podręcznikach szkolnych i akademickich w zakresie
przedmiotów historii powszechnej, historii europejskiej oraz historii
cywilizacji zachodniej były w XX i na początku XXI wieku kształtowane
pod wpływem zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej oraz
dominujących tendencji naukowych. W koncepcjach filozoficznych i
intelektualnych, rozwijanych w Europie Zachodniej i Stanach
Zjednoczonych od czasów oświecenia do końca okresu zimnej wojny,
najczęściej wykluczono narody oraz państwa Europy Środkowej i Wschodniej
z kręgu dominującej w świecie cywilizacji zachodniej. W konsekwencji
Polska, jej historia i kultura były traktowane marginalnie.
Autorka analizuje nie tylko zawartość podręczników, lecz także
przyczyny, dla których ciągle jeszcze trudno znaleźć informacje m.in. na
temat udziału Polaków w drugiej wojnie światowej, Katynia czy powstania
warszawskiego.