Język polski. Przeszłość to dziś. Czytamy i interpretujemy. Część 1. Klasa 2. Szkoła ponadgimnazjalna
Jak analizować i interpretować utwór pod kątem podanego tematu? Jak pisać wypracowania? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w tym zeszycie. Założeniem serii podręczników ?Przeszłość to dziś? jest łączenie kształcenia kulturowego z językowym oraz równoległa preze ntacja tradycji i zjawisk kultury współczesnej (ukazanych przede wszystkim w działach: Dialogi z tradycją oraz Dziś). Taki układ słu ży podkreśleniu roli tradycji we współczesności, a także wprowadzeniu ucznia w istotne problemy kultury naszego czasu. Teksty są zgr upowane wokół pewnych węzłowych zagadnień, dzięki czemu układ chronologiczny został połączony z ujęciem problemowym. Podręczniki ser ii ?Przeszłość to dziś? całkowicie odchodzą od tradycyjnej metody podawczej. Krótkie autorskie wprowadzenia są uzupełniane przez róż ne informacje, które uczniowi dostarczają instrumentów do pracy nad tekstami kultury ? nie tylko utworami literackimi, ale i eseisty cznymi, publicystycznymi, filozoficznymi, naukowymi, plastycznymi (podręczniki zawierają bardzo wiele reprodukcji dzieł sztuki). Wyk ład ożywiają liczne ilustracje oraz schematy. Obudowa metodyczna uwzględnia potrzebę przygotowania uczniów do egzaminów nowego typu. Polecenia dla uczniów kształcą sprawności językowe i kompetencje czytelnicze, które stanowią warunek świadomego uczestnictwa w kult urze.
- author: Teresa Kosyra-Cieślak