Inteligencja analityczna w biznesie
Thomas H. Davenport i Jeanne G. Harris twierdzą, że zdecydowanie
rozszerzył się zakres używania danych w działalności biznesowej. Czołowe
firmy nie poprzestają na gromadzeniu i przechowywaniu dużych ilości
informacji. Budują swoje strategie konkurencyjne wokół obserwacji i
wniosków uzyskiwanych dzięki danym, co przynosi imponujące wyniki
biznesowe.
Jaka jest ich sekretna broń?
Analityka: wyrafinowana analiza statystyczna i ilościowa oraz
modelowanie prognostyczne, wspierane przez zorientowanych w zagadnieniu
menedżerów wyższego szczebla i zaawansowaną technologię informacyjną.
Dlaczego warto konkurować w oparciu o analitykę? W czasach, gdy firmy w
wielu branżach oferują podobne produkty i używają podobnej technologii,
odrębne procesy biznesowe zaliczają się do ostatnich pozostających
jeszcze punktów różnicowania. Wiele wcześniejszych podstaw konkurencji ?
takich jak przewaga geograficzna lub przepisy ochronne ? zostało
podkopanych przez globalizację.
Jako podstawy konkurencji pozostają zatem trzy rzeczy: efektywna i
skuteczna realizacja, mądre podejmowanie decyzji oraz zdolność do
wyciśnięcia do ostatniej kropli wartości z procesów biznesowych ? a
wszystko to można osiągnąć poprzez odpowiednie wykorzystanie analityki.
Davenport i Harris pokazują, jak pewne wzorcowe organizacje ? bardzo
różnorodne, między innymi drużyna baseballowa Boston Red Sox oraz firmy
Netflix, Amazon.com, CEMEX, Capital One, Harrah?s Entertainment, Procter
& Gamble i Best Buy ? stosują nowe narzędzia do przebicia rywali.
Poprzez analitykę firmy te rozpoznają najbardziej dochodowych klientów,
przyspieszają innowacje produktowe, optymalizują ceny i łańcuchy dostaw,
a także efektywnie wykorzystują czynniki faktycznie mające wpływ na
wyniki finansowe.
Inteligencja analityczna w biznesie to książka na czasie i bardzo
potrzebne kompendium wiedzy, które może ukształtować na nowo rządzące
konkurencją reguły.
- author: Jeanne G. Harris, Thomas H. Davenport